Paragrafen

Bedrijfsvoering

De wereld om ons heen verandert doorlopend. Opgaven komen in steeds hoger tempo op ons af, al dan niet in de vorm van nieuwe ontwikkelingen en opgaven die adequaat handelen en snel anticiperen van de gemeente, onze inwoners en (maatschappelijke) partners vragen. Verandering is daarbij de enige constante. Om de balans hierin te bewaken, moeten we keuzes maken, prioriteren en vooruitkijken in goed samenspel tussen raad, college en gemeentelijke organisatie. Het is noodzaak dat de organisatie is toegerust om opgaven en ambities op te kunnen pakken in het licht van toekomstbestendigheid.

In 2023 is flink ingezet op een nieuwe organisatiestructuur, op het stimuleren van de interne doorstroming, het uitbreiden van formatie en op het anders positioneren van medewerkers. 2024 stond in het teken van doorvertellen van ons verhaal, de basis op orde brengen en grip krijgen op onze werkvoorraad.

In 2025 borduren we hier op voort. We gaan ons organisatieverhaal doorleven en waar mogelijk al (verder) doorvertalen. In de verdieping maken we duidelijk wat we van iedereen verwachten in die dynamische omgeving. Nu moet iedere medewerker verantwoordelijkheid nemen: van “praten over” naar “ik laat zien hoe ik het verschil maak” (eigenaarschap). Daarvoor gaan we de volgende activiteiten uitvoeren.

Doorleven en doorvertalen.

  • De managers/coördinatoren gaan met de teams aan de slag onder andere aan de hand van de nieuwe gesprekscyclus.
  • Om te weten of we op de goede weg zijn monitoren we de voortgang.

Leren en ontwikkelen.  

  • We zetten in op de individuele ontwikkeling en teamontwikkeling.
  • Daarnaast gaan we aan de slag met teamontwikkeling. We brengen elk team in kaart wat duidelijkheid geeft over de ontwikkelmogelijkheden en welke gerichte acties en interventies daarbij effectief zijn.
  • We werken verder aan een sterke positionering van de Peelregio op de arbeidsmarkt met als specifieke aandachtspunten talentontwikkeling, regionale onboarding en het vinden van medewerkers voor moeilijk invulbare vacatures.
  • We gaan de Laarbeek academie sterker positioneren als leerplatform.

Sterk samenspel / balans ambitie en capaciteit

  • We gaan door met het verbeteren van het samenspel tussen bestuurlijke en ambtelijke organisatie. Een sterk samenspel bevorderen we bijvoorbeeld door heisessies tussen college / MT en MT / coördinatoren met aandacht voor rolzuiverheid, verwachtingenmanagement en onderlinge werkafspraken.
  • In 2025 hebben we specifiek aandacht voor het verbeteren van onze adviesvaardigheden. Duidelijke adviesnota’s, startnotities en projectplannen met goede (prioriterings)voorstellen helpen ons grip te blijven houden op onze werkvoorraad.

Moderne bedrijfsvoering

  • Een continu aandachtspunt blijft dat de basis op orde is waarbij we een accent aanbrengen dat deze eenvoudig is. We beperken waar mogelijk het aantal afspraken maar gaan daar ook echt op sturen. De basis hiervoor wordt gelegd in een visie op interne dienstverlening en een visie op dienstverlening.
  • In 2025 implementeren we de nieuwe versie van Key2Fiancien waarbij we de bijhorende werkprocessen tegen het licht houden.
  • De komende jaren vervangen we ons zaaksysteem, de e-Suite, door PodiumD. In 2025 zetten we de eerste stappen in deze vervanging.
Deze pagina is gebouwd op 10/17/2024 15:44:20 met de export van 10/17/2024 15:33:36