Programma's

3. Woon- en leefklimaat

Portefeuillehouders

Wethouder Briels
Wethouder Slaets-Sonneveldt
Wethouder Van den Berkmortel

Ontwikkelingen

Inhoudelijke ontwikkelingen  
De uiteenlopende opgaven en ambities op het gebied van klimaat en energie, verstedelijking en landelijk gebied vragen om een integrale aanpak. Laarbeek zet hierbij primair in op de processen binnen de MRE (Ontwikkelstrategie Zuidoost Brabant) en de subregio Peel, waar wij (samen met andere perifere gemeenten) tot passende kaders willen komen.  

                           

Tegelijkertijd legt de provincie een zogenaamde ‘Ruimtelijke Puzzel’ op het gebied van Duurzaamheid en Energie, Verstedelijking en Landelijk gebied. Hierin dienen beleidsontwikkelingen in het kader van het Provinciaal Meerjarig Investeringsprogramma Energie en Klimaat (PMIEK), het BPLG (Brabants Programma Landelijk Gebied), het BO Mirt (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) en het Ontwikkelperspectief voor NOVEX De Peel (en NOVEX Stedelijk Brabant) een plaats te krijgen. Deze Ruimtelijke Puzzel wordt vertaald in de afspraken tussen provincie Noord-Brabant en het Rijk (het zogenaamde Ruimtelijk Arrangement). Vanaf 2024 dienen de gemeenten deze ruimtelijke en financiële afspraken uit te werken op (sub)regionaal en lokaal niveau. Binnen onze eigen gemeentegrenzen zijn we bezig met het opstellen van de Omgevingsvisie Kernen.
 
Onze woningmarktopgave pakken we voortvarend op. In januari 2023 zijn de nieuwe prijsgrenzen vastgesteld en in maart 2023 is de Woondeal getekend. Hierin wordt gewerkt met een minimale woningbouwopgave in plaats van maximering van contingenten. We willen meer sociale huur en tweederde van de nieuwbouwwoningen moet in de categorie Betaalbaar vallen. Een en ander is doorvertaald in het in oktober 2023 vastgestelde Beleidskader Wonen (inclusief Woonzorgvisie).  
 
De toenemende drukte op de wegen, onze zorg om de verkeersongevallencijfers en het onverminderde streven naar mobiliteitstransitie hebben eveneens onze volle aandacht. De N279, Deense Hoek en Beekse Brug en snelfietspaden moeten wat ons betreft zo snel mogelijk worden aangepakt. In november 2022 is de Regiodeal gesloten op basis waarvan 1,6 miljard (inclusief cofinanciering) wordt geïnvesteerd in de bereikbaarheid van de Brainportregio. In de begroting reserveren we de Laarbeekse bijdrage voor dit eerste maatregelenpakket. Intussen is subregio Oost bezig met een apart maatregelenpakket Mobiliteit om ook in de periferie de bereikbaarheid te garanderen. Zelf zijn we inmiddels gestart met ons eigen Integrale Verkeersonderzoek. De Mobiliteitsvisie Laarbeek wordt in 2024 afgerond. In 2025 wordt verder gewerkt aan het Mobiliteitsplan Laarbeek. 

De Laarbeekse duurzaamheidsagenda is volop in uitvoering. We zien echter dat onze inzet zich vooral concentreert op een drietal transities: de energietransitie, de klimaatadaptieve en biodiverse inrichting van de leefomgeving en de grondstoffentransitie. Dit vraagt om een evaluatie en eventueel herijking van de duurzaamheidsagenda. Hebben we nog steeds de juiste focus en stellen we de juiste prioriteiten? We bekijken in 2025 hoe we met de beschikbare middelen en menskracht de meeste impact kunnen maken en koppelen daar voor de komende jaren passende projecten aan. 
 
Professionalisering en intensivering regionale samenwerking 
In MRE verband wordt vanaf 2025 verdere uitvoering gegeven aan het samenwerkingsakkoord, de regionale ontwikkelingen en alle activiteiten gekoppeld aan de schaalsprong waaronder ook de Beethoven middelen. Ook op subregionaal niveau gaan we door met de professionaliseringsslag en ons zelf goed positioneren in de regionale opgave en ontwikkelingen. Ook binnen de gemeente gaan we verder aan de slag met de regionale uitdagingen door kansen te benutten, te prioriteren waar nodig en betrokken te zijn bij de regionale opgaven, overlegtafels, etc.
We dragen financieel bij aan de MRE en aan een Peel-programmamanager en werken als gemeenten onderling nog beter samen om een antwoord te vinden op de vele (boven)regionale beleidsontwikkelingen.

Ambities

A. Laarbeek blijft zich profileren als een landelijke, zelfbewuste gemeente die haar positie op
    korte afstand van Helmond en Eindhoven benut door te werken aan een aantrekkelijk
    buitengebied en woon- en leefklimaat. Aantrekkelijk voor zowel de inwoner als de
    (stedelijke) recreant die rust en ruimte ambieert (Profielschets Omgevingsvisie
    Buitengebied). Groei van het aantal woningen en inwoners is geen doel op zich.
B. Tot behoud van het dorpse karakter van de kernen wordt terughoudend omgegaan met
    het bebouwen van open plekken. Er dient in de kernen een goede balans te worden
    gezocht tussen woningbouw, groenbehoud, groenbeleving, speelvoorzieningen en
    klimaatadaptatie (waaronder waterretentie).
C. We zetten in op behoud van de eigen identiteit van de vier Laarbeekse kernen.
D. In het kader van de aanstaande inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt toegewerkt
    naar één omgevingsvisie en één omgevingsplan voor het gehele grondgebied van
    Laarbeek.
E. We blijven streven naar kansen en nieuwe economische dragers voor vrijkomende
    agrarische bedrijfsgebouwen.
F. Laarbeekse jongeren en ouderen hebben de mogelijkheid om in hun eigen dorp passende
    woningen te kopen of te huren. Het aandeel jongeren en ouderen in de vier kernen dient
    zoveel mogelijk op peil te worden gehouden.
G. We streven bij bestaande en nieuwe woonbuurten naar de aanwezigheid van groen op
    korte afstand voor iedereen.
H. Wateroverlast ten gevolge van de klimaatverandering wordt zoveel als technisch en
    financieel mogelijk, voorkomen en teruggedrongen.
I. We blijven investeren in de ombouw naar en het onderhoud van een toekomstbestendige
    openbare ruimte.
J. We zetten in op het verankeren van duurzaamheid in alle beleidsonderwerpen en het
    aanbrengen van focus in concrete duurzaamheidsdoelstellingen.
K. We beschermen het erfgoed en houden het in stand.
L. We werken aan een verbeterde bereikbaarheid en beperken, in het kader van de
    leefbaarheid, de ervaren verkeersoverlast.
M. We stimuleren recreatief en functioneel fietsverkeer.

Lasten & baten

Bedragen x 1.000

13.191

18,7%

2.237

3,2%

Deze pagina is gebouwd op 10/17/2024 15:44:20 met de export van 10/17/2024 15:33:36