Wat willen we bereiken?
3.01 | Tussen de kernen Lieshout, Aarle-Rixtel, Beek en Donk en Mariahout wordt een bebouwingsvrije zone in acht genomen om te voorkomen dat deze kernen sluipenderwijs naar elkaar groeien. Doel is dat de kernen - met behoud van een eigen identiteit - zelfstandig waarneembaar blijven en niet visueel-ruimtelijk versmelten. |
---|---|
3.02 | Bij het proces rond de gebiedsontwikkeling aan de Heuvel in Lieshout is niets doen geen optie. We gaan voor het beste plan voor Lieshout. Het plan wordt naast verlevendiging, stedenbouwkundige inpassing en verkeersveiligheid, ook getoetst aan haalbaarheid, betaalbaarheid en draagvlak. De politieke beoordeling is voor de partijen een vrije kwestie in een open debat. |
3.03 | Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld. Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom. |
3.04 | De beleidslijnen zoals verwoord in de beide omgevingsvisies voor het buitengebied en de kernen, worden in een omgevingsplan geïmplementeerd. |
3.05 | De Brede Plattelandsbestemming wordt uitgewerkt zoals verwoord in de vastgestelde Omgevingsvisie Buitengebied. Doel hiervan is meer juridische ruimte te bieden voor omzetting naar een andere functie in het buitengebied, zonder kostbare en tijdrovende procedures. |
3.06 | Landelijke en provinciale regels zijn leidend voor de landbouw. Wel stimuleren we boeren en tuinders om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. |
3.07 | De gemeente wordt overspoeld met woningbouwinitiatieven. Het aantal woningen dat hiermee gepaard gaat overstijgt de woningbehoefte op de lange termijn. We maken in 2022 daarom ingrijpende keuzes in het woningbouwprogramma om de ontwikkeling van kansrijke projecten, in lijn met onze ambities in de Woonvisie, mogelijk te maken. |
3.08 | Bij inbreiding wordt allereerst ingezet op herbestemming, transformatie of vervanging van bestaande gebouwen, met name gericht op het bereiken van de doelstellingen in de Woonvisie. |
3.09 | Bij het streven om meer groen in de nabijheid van woningen te handhaven of te realiseren, geldt de 3-30-300 regel als denkrichting. |
3.10 | Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen wordt natuur-inclusiviteit van bebouwing en openbare ruimte als norm gehanteerd. |
3.11 | In afspraken met gebiedsontwikkelaars wordt bij de toewijzing van koop- en huurwoningen ingezet op voorrang voor de eigen inwoners, personen met een economische binding en spijtoptanten. Bij de uitgifte van gemeentelijke gronden worden eveneens de (juridische) mogelijkheden hiervoor benut. Daarnaast integreren we zelfbewoningsplicht in ons beleid. |
3.12 | Er worden onderhoudsplannen opgesteld voor het openbaar groen, waarbij groenbeleving, biodiversiteit en klimaatadaptatie leidende principes zijn. |
3.13 | We werken aan een normering voor een toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte, waarbij rekening wordt gehouden met mensen met een geestelijke of fysieke beperking. |
3.14 | Bij het terugdringen van wateroverlast ten gevolge van clusterbuien wordt ingespeeld op kansen (grondverwerving), maar worden inwoners ook gestimuleerd om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. |
3.15 | Op het gebied van grootschalige opwek van energie wordt in beginsel ingezet op bewezen en effectieve maatregelen. Besparende maatregelen en zonnepanelen op het dak worden met voorrang gestimuleerd. |
3.16 | Bij de eventuele plaatsing van windmolens is voldoende draagvlak een vereiste, met lokaal eigenaarschap als uitgangspunt. Daarbij worden de resultaten en conclusies van de omgevingsdialoog meegenomen. |
3.17 | De gemeente blijft investeren in regionale samenwerking op het gebied van toerisme en recreatie. Laarbeek wordt als onderdeel van Land van de Peel gepromoot. |
3.18 | We zetten in op het versterken van de natuur en landschap van Laarbeek, met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit, met als zwaartepunten ’t Gulden Land en de tweede fase van waterhouderij De Blauwe Poort. ’t Gulden Land wordt in goede samenwerking met de gemeente Helmond en Waterschap Aa en Maas gecontinueerd. |
3.19 | We vinden de bescherming en instandhouding van het erfgoed in het algemeen en van Landgoed Eyckenlust, Landgoed Croy en Missieklooster Heilig Bloed erg belangrijk. Hierbij geldt ‘behoud door ontwikkeling’ als uitgangspunt. |
3.20 | Het paraplubestemmingsplan archeologie en monumenten en de Kerkenvisie worden opgesteld. |
3.21 | In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uitbreidingslocaties. In deze studie worden ook onderwerpen als de Sonseweg en de ervaren verkeersoverlast in de kernen meegenomen. |
3.22 | We accepteren een 2x2-baans N279, indien nut en noodzaak (Ladder van Verdaas) op basis van actuele cijfers zijn aangetoond. |
3.23 | Bij de planontwikkeling voor de N279 wijzen wij een omleiding rond Dierdonk, hetgeen nieuw asfalt betekent, af. |
3.24 | De aansluiting van de N615 op de N279 (fly-over) en de aansluiting van de Peeleindseweg op de N615 (rotonde) worden bij voorrang met een hoge urgentie geprioriteerd. |
3.25 | We streven naar het oplossen van het verkeersknelpunt bij de Beekse brug. |
3.26 | Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen. |
Wat gaan we daar voor doen?
3.02 | Bij het proces rond de gebiedsontwikkeling aan de Heuvel in Lieshout is niets doen geen optie. We gaan voor het beste plan voor Lieshout. Het plan wordt naast verlevendiging, stedenbouwkundige inpassing en verkeersveiligheid, ook getoetst aan haalbaarheid, betaalbaarheid en draagvlak. De politieke beoordeling is voor de partijen een vrije kwestie in een open debat. | |||
---|---|---|---|---|
Gebiedsontwikkeling Heuvel | Planning | |||
In 2025 wordt gestart met de tijdelijke herinrichting van de Heuvel en de herinrichting van Grotenhof en Kerkhofpad. Verder wordt in 2025 de planologische procedure gestart om de geplande nieuwbouw mogelijk te maken. | 12 | - | 2025 | |
3.03 | Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld. Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom. | |||
Omgevingsvisie voor kernen | Planning | |||
Door het herhaaldelijk uitstellen van de inwerkingtreding van de Omgevingswet, is ook de datum waarop de gemeenten moeten beschikken over een vastgestelde Omgevingsvisie doorgeschoven, van 1 januari 2025 naar 1 januari 2027. Dit betekent dat er wettelijk minder tijdsdruk op de totstandkoming is. In juli 2024 heeft de commissie Ruimtelijke Zaken zich gebogen over het Koersdocument. De planning voorziet er nu in om in januari 2025 het ontwerp van de Omgevingsvisie Kernen ter visie te leggen. Raadsbehandeling is gepland op 1 mei 2025. Na de vaststelling is het zaak om de Omgevingsvisie Buitengebied en de Omgevingsvisie Kernen in elkaar te schuiven. De wet schrijft immers één Omgevingsvisie voor ten behoeve van het gehele grondgebied. | 04 | - | 2025 | |
3.10 | Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen wordt natuur-inclusiviteit van bebouwing en openbare ruimte als norm gehanteerd. | |||
Opstellen beleid Groene, klimaatadaptieve gebouwde omgeving. | Planning | |||
We vertalen de landelijke maatlat Groene, klimaatadaptieve gebouwde omgeving naar lokaal Laarbeeks beleid voor natuur-inclusiviteit, vergroening en klimaatadaptatie. | 12 | - | 2025 | |
3.18 | We zetten in op het versterken van de natuur en landschap van Laarbeek, met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit, met als zwaartepunten ’t Gulden Land en de tweede fase van waterhouderij De Blauwe Poort. ’t Gulden Land wordt in goede samenwerking met de gemeente Helmond en Waterschap Aa en Maas gecontinueerd. | |||
Visie 't Gulden land realiseren | Planning | |||
De visie voor ’t Gulden Land is in 2019 vastgesteld door de gemeenteraad. De gebiedsontwikkeling in ’t Gulden Land draagt sterk bij aan de positionering van Laarbeek als Waterpoort van de Peel. Samen met de partners Waterschap Aa en Maas en gemeente Helmond zijn we sinds 2022 gestart met verschillende deelprojecten, waaronder natuurontwikkeling in de Kop van Aarle-Rixtel. In de komende jaren krijgt 't Gulden Land vorm als natuur- en recreatiegebied. | 12 | - | 2026 | |
EVZ/beekherstelproject Blauwe Poort fase 2 | Planning | |||
Rond de Aa, de Boerdonkse Aa en de Snelle Loop wordt samen met waterschap Aa en Maas een beekherstelproject uitgevoerd om aan de doelstellingen uit de Kaderrichtlijn Water te kunnen voldoen. Dit wordt gecombineerd met de aanleg van een Ecologische Verbindingszone met extensieve recreatieve voorzieningen en aandacht voor cultuurhistorie. | 10 | - | 2025 | |
3.19 | We vinden de bescherming en instandhouding van het erfgoed in het algemeen en van Landgoed Eyckenlust, Landgoed Croy en Missieklooster Heilig Bloed erg belangrijk. Hierbij geldt ‘behoud door ontwikkeling’ als uitgangspunt. | |||
Uitvoeringsprogramma erfgoedbeleid | Planning | |||
Het geactualiseerde erfgoedbeleid (Een erfenis aan verhalen) voor 2021-2026 is in september 2021 vastgesteld door de raad. In het bijhorende uitvoeringsprogramma zijn acties per ambitie opgenomen tot en met 2026. Een van de onderdelen is dat er beleid wordt ontwikkeld zodat met betrekking tot cultuurhistorische waardevolle panden in het buitengebied afwegingen kunnen worden gemaakt. | 12 | - | 2026 | |
3.21 | In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uitbreidingslocaties. In deze studie worden ook onderwerpen als de Sonseweg en de ervaren verkeersoverlast in de kernen meegenomen. | |||
Opstellen mobiliteitsplan | Planning | |||
In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek is in 2024 een Mobiliteitsvisie opgesteld. In 2025 wordt dit verder uitgewerkt in een Mobiliteitsplan. | 12 | - | 2025 | |
3.26 | Afspraken toegevoegd die niet in het raadsprogramma waren opgenomen. | |||
Jaarlijkse rapportage duurzaamheidsagenda | Planning | |||
De Laarbeekse duurzaamheidsagenda omschrijft aan de hand van 6 thema's welke activiteiten/projecten we uitvoeren op het vlak van duurzaamheid. Jaarlijks rapporteren we de stand van zaken en brengen we de raad in de positie om de prioriteiten voor het volgende jaar aan te geven. | 12 | - | 2025 |