Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Naam
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Waterschap Aa en Maas, gemeente Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Landerd, Oss, Uden, Sint Anthonis en Someren
Openbaar belang
Binnen het werkveld heffingen en WOZ meerwaarde creëren in termen van kwaliteitsverbetering, verbetering van de dienstverlening aan inwoners, vermindering van kwetsbaarheden en besparing op uitvoeringskosten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2024956 (1-1-2023)
Eigen Vermogen
31-12-2024626 (1-1-2024)
Vreemd Vermogen
1-1-2024551 (1-1-2023)
Vreemd Vermogen
31-12-2024746 (1-1-2024)
Resultaat 2023
-133 (totaal GR)
Bijdrage Laarbeek
476 (begroting 2025)
Risico's
- Toename van WOZ-bezwaren leidt tot een toename van personele inzet en proceskostenvergoedingen
- Personeel (risico van uitval en risico van onvoldoende beschikbaarheid nieuwe medewerkers)
- Beschikbaarheid ICT-structuur en voldoende niveau van gegevensbescherming
Ontwikkeling
- Doorontwikkeling van de organisatie op basis van een meerjarenstrategie
- Verdere automatisering (o.a. secundaire objectkenmerken)
- Verbonden partij
Blink
Naam
Blink
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. en Someren, Son en Breugel en Pre-Zero
Openbaar belang
Het in regionaal verband op professionele wijze zorg dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen, de gladheidsbestrijding en de reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
www.mijnblink.nl
Eigen Vermogen
1-1-20240
Eigen Vermogen
31-12-2024Nog niet bekend
Vreemd Vermogen
1-1-20245.273
Vreemd Vermogen
31-12-2024Nog niet bekend
Resultaat 2023
Bijdrage Laarbeek
1.838
Risico's
De inrichting van Blink maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
- Benodigde organisatieontwikkeling (strategisch traject Blink)
- Verbrandingsbelasting en verwerkingstarieven 2025 nog niet bekend
- Het schommelen van opbrengsttarieven
- Aanlevering van hoeveelheid tonnages in de huis-aan-huisinzameling en milieustraten
- Inzetbaarheid van personeel (krapte op de arbeidsmarkt)
- Veroudering materieelpark Blink
- Huisvesting BlinkOntwikkeling
Diverse ontwikkelingen blijven de komende jaren merkbaar van invloed:
- Toenemende omvang dienstverlening Blink
- Verdere professionalisering van de bedrijfsvoering
- Toename kosten voor lonen (marktconform maken van inschaling van uitvoerend personeel om de continuïteit van dienstverlening te borgen)
- Inkoop, inhuur en inflatie
- Verhoging olie- en brandstofprijzen
- Verduurzamen inzamelvoertuigen
- Huisvesting Blink - Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Naam
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel en Someren
Openbaar belang
Uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van Wmo, Jeugd en BMS ten behoeve van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente levert twee bestuursleden voor het Algemeen Bestuur en één bestuurslid voor het Dagelijks Bestuur.
Website
-
Eigen Vermogen
1-1-20241.017 (bron: begroting 2025)
Eigen Vermogen
31-12-2024677.000 (bron: begroting 2025)
Vreemd Vermogen
1-1-202419.597 (bron: begroting 2025)
Vreemd Vermogen
31-12-202419.098 (bron: begroting 2025)
Resultaat 2023
340 negatief hetgeen gedekt wordt door een onttrekking uit de reserve
Bijdrage Laarbeek
Bijdrage 2025: 3.471 (€ 3.471.127)
Risico's
De inrichting van GR Peelgemeenten maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
In de begroting 2025 is een paragraaf “Weerstandsvermogen en risicobeheersing” opgenomen. De risico’s van de GR Peelgemeenten beperkt, omdat het een uitvoeringsorganisatie betreft.
De voornaamste risico’s die zijn in de risico-inventarisatie opgenomen:
·Ziekteverzuim
·Beveiliging van data/privacy
·Kwetsbaarheid organisatie op gebied van bedrijfsvoeringstaken.
·Juridische risico’s (overschrijden termijnen als gevolg van onvoldoende capaciteit).Ontwikkeling
De begroting 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten bouwt voort op de ontwikkelingen die in 2021 zijn gestart met de koersagenda 'Samenwerken door Samen Werken', welke in 2025 een vervolg krijgt in de Koersagenda 2025-2030. Daarbij vormen diverse Rijksakkoorden zoals het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), Integraal Zorgakkoord (IZA) en Hervormingsagenda jeugd de kern van samenwerking voor de maatschappelijke uitdagingen in onze regio.
In de begroting 2025 van de GR Peelgemeenten worden een aantal ontwikkelingen geschetst. zoals:
- Er wordt gestart met het monitoren van de impact van de Koersagenda op de dienstverlening aan onze inwoners.
- Er vindt een doorontwikkeling plaats van het programmabureau, waarbij de regionale programma's van de vijf gemeenten en de GR Peelgemeenten worden gefaciliteerd. Hiermee zorgt de GR Peelgemeenten voor een toekomstbestendig programmabureau waarmee ze regionaal de ontwikkelingen naar aanleiding van de IZA, GALA en Hervormingsagenda Jeugd kunnen faciliteren.
- Aanbesteding van huishoudelijke ondersteuning volgens de Nieuwe Route. - Verbonden partij
GGD Brabant Zuidoost
Naam
GGD Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het algemeen bestuur en één zetel in het dagelijks bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-20243.935 (bron: begroting 2025)
Eigen Vermogen
31-12-20243.915 (bron: begroting 2025)
Vreemd Vermogen
1-1-202427.932 (bron: begroting 2025)
Vreemd Vermogen
31-12-202427.411 (bron: begroting 2025)
Resultaat 2023
Nihil
Bijdrage Laarbeek
Totale bijdrage 2025: 1.027
Risico's
GGD heeft actief risicomanagement ontwikkeld, waarbij elk trimester aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling in de risico’s. De belangrijkste risico’s die genoemd worden in de programmabegroting 2025 zijn:
- Toenemende arbeidsmarktkrapte
- Het risico dat er zich beveiligingsproblemen voordoen
- De Corona-, M-Pox en Oekraïne-crises maken duidelijk dat rampen en pandemieën een enorme impact op de werkzaamheden van de GGD kunnen hebben.Ontwikkeling
De GGD ziet voor de komende jaren de volgende maatschappelijke uitdagingen:
- Effecten van Covid-19 op de volksgezondheid
- Het verkleinen van gezondheidsverschillen
- Bevorderen van een gezonde leefstijl in een gezonde leefomgeving
- Bevorderen van een mentaal gezonde samenleving
- Een signalerende regionale functie in de openbare geestelijke gezondheidszorg
- De juiste ambulancezorg als onderdeel van de acute zorgketen. - Verbonden partij
Metropool Regio Eindhoven
Naam
Metropool Regio Eindhoven
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-, Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropool Regio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter.
Website
Eigen Vermogen
1-1-202413.903
Eigen Vermogen
31-12-202412.334
Vreemd Vermogen
1-1-202421.121
Vreemd Vermogen
31-12-202414.737
Resultaat 2023
nog niet bekend
Bijdrage Laarbeek
392.
Bestaat uit € 129.472 regionale opgave, 84.834 brainport development, €58.453 stimuleringsfonds en € 119.514 RHCe voor in totaal € 392.274 aan gemeentelijke bijdrage in 2025.Risico's
De belangrijkste risico's zijn door de MRE in kaart gebracht. Dit betreft:
Landgoed Gulbergen: doelvermogen eeuwigdurende nazorg is ontoereikend. Risico is zeer hoog, Kans is klein benodigde weerstandscapaciteit is € 500.000
MRE/RHCe: Bezuinigingen bij gemeenten met als gevolg lagere gemeentelijke bijdrage: risico is gemiddeld, kans 50% benodigde weerstandscapaciteit is € 360.000
MRE: Op de uitbreiding van taken in het samenwerkingsakkoord 2023-2026 is de organisatie MRE wat betreft personeel en middelen niet ingericht. Het risico bestaat dat de beoogde externe financiering niet wordt gerealiseerd.Risico is hoog, kan 50% benodigde weerstandscapaciteit is € 300.000
MRE: Niet kunnen invullen van vacatures waardoor externe inhuur noodzakelijk is, het risico is gemiddeld, 50% kans, benodigde weerstandscapaciteit is € 225.000Daarnaast een specifiek risico vanuit ons als gemeente (ook opgenomen in de risicoparagraaf) dat door de schaalsprong er een hogere bijdrage aan de MRE / hogere kosten voor de gemeenten zullen zijn voor diverse projecten, cofinanciering en uitdagingen die er zijn.
Ontwikkeling
Er wordt in 2025 verder gewerkt aan het samenwerkingsakkoord 2023-2026. Hiervoor wordt een werkprogramma opgesteld voor 2025.
Hierbij zijn extra ontwikkelingen / aandachtspunten voor 2025 o.a.Regionale strategie en samenwerking: doorontwikkelen en positioneren regio, regionale aanpak brede welvaart.
Gulbergen uitvoeren van de Ontwikkelstrategie waarin de keuze is gemaakt voor de wijze waarop het gebied verder zal kunnen worden ontwikkeld.
Doorontwikkeling regionale ontwikkelstrategie 2023-2030, Versnelling woningbouw en mobiliteit vanuit bestaande plannen
Regionale strategie mobiliteit
Schone, gezonde en veilige mobiliteit
Toekomstig energiesysteem
Duurzame opwek energie
Verduurzaming gebouwde omgeving
Doorontwikkeling mainport
Versterken vestigingsklimaat
Toekomstbestendig en robuust economisch ecosysteem
Toekomstbestendig landelijk gebied
Transitie voedselketen
Regionaal Historisch centrum: o.a. archiefbeheer, collectie opbouw, informatie beschikbaar stellen, adviseren van gemeenten etc. - Verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Naam
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant is een regionale uitvoeringsdienst voor de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de-Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant
Openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015).
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Onze gemeente heeft één zetel in zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-20242.481
Eigen Vermogen
31-12-20242.033
Vreemd Vermogen
1-1-2024825
Vreemd Vermogen
31-12-2024713
Resultaat 2023
1.822 (jaarrekening 2023)
Bijdrage Laarbeek
1.709 (begroting 2025)
Risico's
Grootste risico’s:
- Niet kunnen beschikken over voldoende en gekwalificeerd personeel, zowel vast als inhuur
- Negatief imago
- Toenemende regeldruk vanuit rijksoverheidIn mindere mate:
- Ransomware
- Niet-actuele beheer- en investeringsplannen voor apparatuur/faciliteiten en PBMs
- Ziekteverzuim en doorbetaling loonkosten
- Kennisverlies als gevolg van uitstroom / inhuur via flexibele schilOntwikkeling
- De implementatie van de Omgevingswet brengt veel nieuwe werkwijzen met zich mee. Het zal nog even duren voordat hier optimaal mee gewerkt kan worden.
- Naar aanleiding van de adviezen van de commissie Van Aartsen werkt ODZOB aan een verbeterplan in het kader van het interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel (IBP-VTH). Na de visitatie van eind september 2024 zal het ontwikkel- en verbeterplan opgesteld worden. Hier is al ontwikkelbudget voor geraamd.
- Recent is het nieuwe Regionaal Operationeel Kader VTH vastgesteld. Hierin zijn de prioriteiten voor (milieu-)VTH-taken vastgesteld voor de komende jaren. - Verbonden partij
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Naam
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel. Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Openbaar belang
Het doel van de samenwerking is het komen tot overeenstemming over het realiseren van projecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant, voor zover het grondgebied van partijen bevattend, te verbeteren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek bestuurlijk overleg door middel van: Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit en Innovatie, Stuurgroep Bereikbaarheidsagenda, Bestuurlijk Subregionaal Overleg.
Website
n.v.t.
Eigen Vermogen
1-1-2024Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Eigen Vermogen
31-12-2024Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen
1-1-2024Er is geen sprake van vreemd vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen
31-12-2024Er is geen sprake van vreemd vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Resultaat 2023
Niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
Jaarlijks betalen we circa € 70.000 aan de gemeente Helmond voor kosten van het programmateam en de regiobrede projecten.
Risico's
Het samenwerkingsverband geeft geen inzage in de prominente risico’s.
Risico's zijn nog niet bekend, omdat de besluitvorming over het voorkeurstracé voor snelfietsroute Gemert-Eindhoven nog moet plaats vinden.Ontwikkeling
In 2025 wordt er onder andere verder gewerkt aan de snelfietsroute Gemert-Eindhoven en de snelfietsroute Tilburg-Beek en Donk.
- Verbonden partij
Senzer
Naam
Senzer
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond en Someren
Openbaar belang
Het vertrekpunt is dat iedereen mee doet naar vermogen. Dat meedoen is niet vrijblijvend, centraal staat dat dit moet gebeuren vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen. In de uitvoering is gekozen voor een integrale (sociaal domein brede) aanpak. Niet iedereen heeft voldoende eigen kracht en vermogens om mee te doen. Voor die mensen wordt binnen de mogelijkheden gezocht naar zoveel als mogelijk participeren in de maatschappij.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft twee zetels in het Algemeen Bestuur en één zetel in het Dagelijks Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-202415.694
Eigen Vermogen
31-12-202413.730 (bron: begroting 2025)
Vreemd Vermogen
1-1-202420.600
Vreemd Vermogen
31-12-202423.250 (bron: begroting 2025)
Resultaat 2023
Nihil
Bijdrage Laarbeek
Totale bijdrage 2025: 6.632
Risico's
Rijksfinanciering en economische- en arbeidsmarktontwikkeling in relatie tot aantal uitkeringen en corresponderende lasten;
Lagere toegevoegde waarde: wegvallen opdrachten en/of druk op tariefstelling;
Loon- en prijsontwikkeling die afwijkt van gehanteerde CPB-ramingen;
Opname van de opgebouwde verlofrechten in één jaar;
Toekomstbestendige bedrijfsvoering;
Bedrijfscontinuïteit (fysieke en cybersecurity risico’s).Ontwikkeling
We hebben in deze arbeidsmarktregio een relatief kwetsbare en gemiddelde lagere opgeleide beroepsbevolking en een conjunctuurgevoelige economie. De verwachting is dat de werkloze beroepsbevolking na een periode van daling weer gaat stijgen. Tegelijkertijd zorgen technologische ontwikkelingen voor creatie van nieuwe banen.
We zien ook dat de armoede en ongelijkheid de komende jaren toeneemt wat zorgt voor druk op de samenhang in de samenleving. Het leveren van maatwerk en het centraal stellen van de mens en handelen vanuit het eigen perspectief wordt nog belangrijker.
Daarnaast zien we een toename van de ontgroening en vergrijzing en neemt de laaggeletterdheid toe. Dit leidt in de regio tot een grotere vraag naar voorzieningen op het gebied van onder andere wonen, inkomen, zorg en onderwijs. Maar ook op het gebied van inburgering vanwege de toenemende taakstelling voor gemeenten om statushouders te huisvesten. - Verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Naam
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. , Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio voert namens de 21 deelnemende gemeenten taken uit op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Website
Eigen Vermogen
1-1-20243.262 (bron: jaarstukken 2023)
Eigen Vermogen
31-12-20244.049 (bron: begroting 2025)
Vreemd Vermogen
1-1-202429.828 (bron: jaarstukken 2023)
Vreemd Vermogen
31-12-202438.548 (bron: begroting 2025)
Resultaat 2023
Nihil
Bijdrage Laarbeek
1.466 (bron: begroting 2025)
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2025 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandscapaciteit benoemd. In de jaarstukken 2023 is deze paragraaf geactualiseerd.
De omvang van de algemene reserve is onvoldoende t.o.v. het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s. Het is niet reëel dat alle benoemde risico’s zich gelijktijdig en in de geraamde omvang voordoen. Daarmee achten we het acceptabel dat niet alle risico’s via de algemene reserve zijn afgedekt.Risico's zijn er onder andere voor het niet voldoende kunnen werven van vrijwilligers en de FLO kosten.
Ontwikkeling
bedrijfskritische continuïteit is een belangrijke ontwikkeling / risico. Door de vele personele wisselingen is het lastig om de vakbekwaamheid op voldoende niveau te houden. Mede door méér externe inhuur én de uitvoer van extra opleidingen verwacht de veiligheidsregio meer kosten te maken.
Ook wordt er uitvoering gegeven aan een bestuurlijke opdracht waardoor mogelijk de gemeentelijke bijdragen omhoog moet vanaf 2026.Verder zijn belangrijke ontwikkelingen
Brandweerzorg
- Robuust en paraat waaronder toekomstbestendig brandweerstelsel, vrijwilligheid, herijking beroepsbrandweer, stedelijke verdichting, duurzame inzetbaarheid / 2e loopbaan, vroegpensioen brandweer FLO
- Snel en flexibel waaronder dynamisch risicoprofiel brandweerzorg en visie op de kerntaken
- Professioneel: Risicogerichte advisering t.a.v. omgevingswet en energietransitie, vakbekwaamheid medewerkers, informatie gestuurde brandweerzorg. natuurbrandbeheersing en duurzaam investeren in materiaal en materieelCrisisbeheersing
Zicht op risico's: versterken voorbereiding en paraatheid, informatie gestuurde veiligheid, informatievoorziening en crisisfunctionarissen, planvorming zorgrisicoprofiel, aansluiten bij landelijk crisismanagement platform
Risico's effectief beïnvloeden: versterken van een weerbare samenleving, omgevingswet, veilige energietransitie
Versterken crisismanagement: bevorderen kwaliteit professionaliteit crisisorganisatie, crisisplan implementeren, dynamische planvorming ontwikkelen, crisiscommunicatiekaneel implementeren.Ondersteuning organisatie
In control: informatieveiligheid, nieuwe wetten en regels toepassen, risicobewuste en dynamische bedrijfsvoering, meer aandacht voor intelligence, stuurindicatoren, prognoses en data analyses, passende huisvesting inclusief verduurzaming
Efficiënt en effectief: routinematig werk verder digitaliseren en automatiseren, processen verder verbeteren, integrale informatievoorziening en hybride werken
Professioneel: potentieel van de medewerkers optimaal benutten
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij
BNG Bank N.V.
Naam
BNG Bank N.V.
bedragen x € 1.000
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Website
Eigen Vermogen
1-1-20244.721.000
Eigen Vermogen
31-12-20244.721.000 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2023)
Vreemd Vermogen
1-1-2024110.819.000
Vreemd Vermogen
31-12-2024110.819.000 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2023)
Resultaat 2023
254.000 netto winst ná belastingen (laatst bekende resultaat 2023)
Bijdrage Laarbeek
Laarbeek ontvangt dividend vanwege het aandelenbezit (aantal aandelen 20.709 á € 2,50).
Het dividend 2023 is inmiddels in 2024 uitbetaald en bedraagt: 20.709 aandelen x € 2,16 = € 44.731,44Risico's
In het Jaarverslag 2023 beschrijft de BNG een aantal risico's zoals:
- Risk Management
- Kredietrisicobeoordeling
- Compliance
- Security risicoOntwikkeling
Niet van toepassing.
- Verbonden partij
Brabant Water N.V.
Naam
Brabant Water N.V.
bedragen x € 1.000
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
Openbaar belang
De missie van Brabant Water is het winnen, zuiveren, transporteren en leveren van drinkwater van hoge kwaliteit en het leveren van water op maat en water gerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2024699.235
Eigen Vermogen
31-12-2024699.235 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2023)
Vreemd Vermogen
1-1-2024618.615
Vreemd Vermogen
31-12-2024618.615 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2023)
Resultaat 2023
9.213 netto winst ná belastingen (laatst bekende resultaat 2023)
Bijdrage Laarbeek
Gemeentelijke bijdrage nihil.
Naar verwachting wordt geen dividend ontvangen.Risico's
In de paragraaf risicomanagement van het jaarverslag 2023 benoemt Brabant Water enkele strategische risico’s:
- Bescherming van de kwaliteit en kwantiteit van onze bronnen
- Bedreigingen van de kwaliteit van het drinkwater
- Leveringszekerheid
- Betrouwbaarheid bezittingen (assets)
- Incidenten en calamiteiten
- Duurzame inzet
- Krapte arbeidsmarkt
- Arbeidsverzuim
- Sociale veiligheid
- Gezond en veilig werken
- Digitalisering
- Betrouwbaarheid informatievoorziening
- Negatieve kasstromen en dalend weerstandsvermogen
- Planning en controlcyclus
- Fraude
- Diverse wet- en regelgeving
Brabant Water NV geeft tevens in het Jaarverslag 2023 aan dat het opgebouwde weerstandsvermogen van een dusdanige omvang is dat onvoorziene grote tegenvallers geen direct effect zullen hebben op de continuïteit van de onderneming.
Gelet op het in 2023 door de Algemene Vergadering vastgestelde financieel beleid hebben de Aandeelhouderscommissie en de Raad van Commissarissen geadviseerd aan de Algemene Vergadering in te stemmen met het voorstel van het Bestuur om het resultaat van het boekjaar 2023 (€ 9,2 miljoen) toe te voegen aan de Overige Reserves teneinde het weerstandsvermogen te versterken, mede met het oog op de toenemende noodzakelijke investeringen in zowel de leidinginfrastructuur als in de waterwinning en –zuivering en de mogelijke toename van droogteschadeclaims.Ontwikkeling
Niet van toepassing.
- Verbonden partij
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Naam
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
bedragen x € 1.000
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
-
Openbaar belang
De grondexploitatiemaatschappij is een samenwerkingsverband tussen BPD Vastgoed en de gemeente Laarbeek met als doel het ontwikkelen van een bouwterrein voor de bouw van 230 woningen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Directie van de onderneming bestaat uit één medewerker van onze gemeente en één medewerker van BPD Vastgoed.Website
-
Eigen Vermogen
1-1-20242
Eigen Vermogen
31-12-2024Vreemd Vermogen
1-1-20243.306
Vreemd Vermogen
31-12-2024Resultaat 2023
nog niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
Geen bijdrage, gemeente is partner in de grondexploitatiemaatschappij.
Partner voor 50%Risico's
De risico's zijn vergelijkbaar met andere grondexploitaties. Een gebiedsontwikkeling met een private partner die mede-eigenaar is, zoals deze, vergroot de expertise en verdeelt de risico's.
Ontwikkeling
Het project de Hoge Regt is opgesplitst in een westelijk en een oostelijk plandeel. Het oostelijk deel is in fase 2. Het westelijk plandeel is woonrijp gemaakt, de laatste woningen zijn zo goed als klaar. Fase 2 wordt momenteel uitontwikkeld. De loods in het gebied is inmiddels gesloopt, de steenuil heeft een alternatief woongebied ter beschikking. En wordt bouwrijp gemaakt. BPD start met een eerste deel van 18 woningen, die alle verkocht zijn.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Coöperatieve vereniging Dimpact
Naam
Coöperatieve vereniging Dimpact
bedragen x € 1.000
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Assen, Bodegraven-Reeuwijk, Borger-Odoorn, Borne, BWB Culemborg, BWB Tiel, BWB West Betuwe, Coevorden, Deventer, Duiven, Emmen, Enschede, Gemert-Bakel, Groningen, Haarlemmermeer, Horst aan de Maas, Kampen, Landsmeer, Leeuwarden, Leidschendam-Voorburg, Losser, Maashorst, Noordoostpolder, Oldambt, Oldenzaal, Olst-Wijhe, Oost Gelre, Raalte, Roermond, Rotterdam, Twenterand, Velsen, Venray, Voorne aan zee, Vught, Waterland, Westervoort, Zaanstad, Zevenaar, Zwolle
Openbaar belang
In de coöperatieve vereniging Dimpact werken gemeenten samen om de publieke (digitale) dienstverlening naar de inwoners te verbeteren. Dimpact voert regie namens haar leden. Uitgangspunt daarbij is ontwikkeling van, voor en door lidgemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeenten hebben allen een gelijke stem in de samenwerking.
Website
https://www.dimpact.nl/
Eigen Vermogen
1-1-20242991
Eigen Vermogen
31-12-2024Vreemd Vermogen
1-1-20244586
Vreemd Vermogen
31-12-2024Resultaat 2023
nog niet beschikbaar
Bijdrage Laarbeek
257
Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid.
Ontwikkeling
Dimpact richt zich in 2025 volledig op het realiseren van de opgaven van haar leden en op het realiseren van haar toekomstige strategie. Ze heeft momenteel geen groeidoelstelling voor ogen. Aan de ene kant richten ze zich op de opgave die gemeenten hebben om de e-Suite te vervangen door PodiumD. Dit is een platform voor digitale dienstverlening. PodiumD is uiteindelijk het platform waarop alle toekomstige producten van Dimpact landen. Aan de andere kant focussen ze zich op de doorontwikkeling van producten in haar portfolio die door Dimpact-leden worden afgenomen, zoals het ingekochte Burgerzaken.
Dit doen ze langs drie lijnen:
* Continu vernieuwen
* Organisatieontwikkeling
* Vaststellen nieuw strategisch kader - Verbonden partij
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Naam
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
De 21 regiogemeenten werken in het Veiligheidshuis samen met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Openbaar belang
Het faciliteren van personeel en organisatie van het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (artikel 2-a van de Statuten)
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2024721 ultimo 2022 (bron: Jaarrekening 2023)
Eigen Vermogen
31-12-2024808 ultimo 2023 (bron: Jaarrekening 2023)
Vreemd Vermogen
1-1-2024318 ultimo 2022 (bron: Jaarrekening 2023)
Vreemd Vermogen
31-12-2024386 ultimo 2023 (bron: Jaarrekening 2023)
Resultaat 2023
86 resultaat 2023 (bron: Jaarrekening 2023)
Bijdrage Laarbeek
8
Risico's
Er ligt een risico in bedrijfscontinuïteit: wanneer er onvoldoende gekwalificeerd personeel is om de taken uit te voeren.
Ontwikkeling
De focus voor 2025 ligt op het verbeteren en borgen van de kwaliteit van de kerntaken (faciliteren en regisseren van casusoverleggen waar complexe domeinoverstijgende casuïstiek met een (hoog) veiligheidsrisico wordt besproken; het functioneren als expertisecentrum voor multidisciplinaire zorg- en veiligheidsproblematiek en als vraagbaak voor ketenpartners en professionals; het signaleren van relevante trends en ontwikkelingen en (strategisch) adviseren van bestuurders en sleutelpartners) en het professionaliseren van de organisatie als zelfstandig werkgever.
- Verbonden partij
Stichting Bizob
Naam
Stichting Bizob
bedragen x € 1.000
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre, Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Openbaar belang
Het ondersteunen van de deelnemende gemeenten bij het uitvoeren van diverse inkoopacties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het bestuur en één afvaardiging in de Vergadering van Aangeslotenen.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2024363
Eigen Vermogen
31-12-2024Vreemd Vermogen
1-1-2024359
Vreemd Vermogen
31-12-2024Resultaat 2023
nog niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
Risico's
De aangesloten gemeenten en publieke organisaties zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatie-tekorten.
Ontwikkeling
- Verbonden partij
Stichting Innovatiehuis De Peel
Naam
Stichting Innovatiehuis De Peel
bedragen x € 1.000
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Gemeente Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Someren, VNO-NCW Brabant Zeeland en Waterschap Aa en Maas
Openbaar belang
Het leveren van een proactieve, herkenbare en onderscheidende bijdrage aan innovatie en economische ontwikkeling van de Peelregio binnen Brainport.
Bestuurlijke betrokkenheid
Vanuit alle gemeenten die deelnemen in het Innovatiehuis neemt één bestuurder plaats in een stuurgroep. Vanuit het georganiseerd bedrijfsleven nemen hierin twee bestuurders zitting en vanuit het Waterschap één.
Website
-
Eigen Vermogen
1-1-2024nog niet bekend (stichting in 2022 opgericht)
Eigen Vermogen
31-12-2024Nog niet bekend
Vreemd Vermogen
1-1-2024nog niet bekend (stichting in 2022 opgericht)
Vreemd Vermogen
31-12-2024Nog niet bekend
Resultaat 2023
Niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van onze gemeente bedraagt € 130.000 per jaar.
Risico's
Risico blijft beperkt tot de ingelegde middelen.
Ontwikkeling
Er is een jaarlijkse bijdragen van € 130.000 per jaar en kan het Innovatiehuis zelf capaciteit inhuren en sturen op de diverse projecten.